Recensie Het Hawthorne Mysterie *****

De Erfenis | De Verloren Erfgenaam

Beoordeling: *****

Ik geef zelden 5 sterren aan een boek. Maar de twee delen van het Hawthorne Mysterie zitten zo goed in elkaar en sleurden me zo mee in het verhaal, dat ik niet meer kon stoppen met lezen (maar helaas wel moest af en toe 😉) en bijna even moest bijkomen toen de boeken uit waren.

Waar gaat het over?
In het eerste deel krijgt middelbare school leerling Avery Grambs te horen dat ze een fortuin erft van een filantroop die ze nog nooit ontmoet heeft. Ze heeft geen idee waarom en is zulke gebaren helemaal niet gewend. Ze woont met haar halfzus in huis, omdat haar moeder is overleden en ze met haar vader nauwelijks contact heeft. En als het vriendje van haar zus op bezoek is, slaapt ze soms zelfs in haar auto. Om de miljardenerfenis van Tobias Hawthorne te krijgen, moet Avery voldoen aan één voorwaarde: ze moet per direct in Hawthorne House gaan wonen en daar een jaar lang blijven. Helaas wordt het huis ook bewoond door de zojuist onterfde familie (inclusief vier knappe kleinzoons) die niet bepaald blij zijn met haar komst en het feit dat ze er met hun geld vandoor gaat. Er is een vraag die iedereen bezighoudt: waarom Avery? En door allerlei raadsels en puzzels op te lossen die Tobias in zijn huis heeft achtergelaten, komt ze er stukje bij beetje achter wat daarop het antwoord is.

In het tweede deel gaat het mysterie verder. Avery en Jameson hebben ontdekt dat het absoluut geen toeval is dat Tobias Hawthorne haar zijn vermogen heeft nagelaten. Hij houdt Avery al jaren in de gaten. Maar waarom? Hoopt hij dat ze zijn versplinterde familie weer bij elkaar zou kunnen brengen, of zit er meer achter? Avery is vastbesloten om antwoorden te vinden, maar dat is niet makkelijk met Jameson en Grayson in de buurt. Bovendien zijn er nog steeds mensen die haar het liefst zien verdwijnen…

Achtbaan
Het lezen van de boeken is als een achtbaan. Je hopt met Avery mee van gebeurtenis naar verbazing en van raadsel naar puzzel. Het verhaal zit zo knap ik elkaar, dat je geen idee hebt wat nu precies de reden is waarom Avery die erfenis heeft gekregen, maar het zo graag wilt weten dat je het liefst de hele dag in het boek wil verdwijnen. Het verhaal is vlot geschreven en de raadsels zij zo knap bedacht, dat ik er bijna van baalde dat ik niet degene was die ermee was gekomen. Een absolute aanrader!